Sfro Bygghandbok Pdf ##HOT##
Click Here ::: https://urloso.com/2t7Iiq
När SFRO tog fram nya bygghandboken under 2005-2010 arbetade Transportstyrelsen samtidigt på nya regler för amatörbyggd och ombyggd bil. Av olika anledningar blev reglerna inte beslutade och det har också varit svårt att få besked om när de kommer. Därför har bygghandboken till viss del förklarat regler som inte gäller.Nu - 2018 - har SFRO insett att de nya reglerna inte kommer inom överskådlig tid. Därför har vi tagit fram detta utdrag, som beskriver de formella föreskrifterna för bil. Vi har också uppdaterat kapitlet om E85 eftersom tolkningarna där ändrats sedan bygghandboken skrevs.Det här utdraget ska läsas tillsammans med hela bygghandboken, eftersom boken ger mycket fler tips och råd om hur du gör för att bygga en bil som inte bara uppfyller kraven, utan också en bil som blir en riktigt bra bil.Tills vidare är utdraget tillgängligt utan kostnad för dig som byggare. Det kommer senare att infogas i en uppdaterad bygghandbok, men det sker lite senare eftersom en del andra ändringar (bland annat hos Transportstyrelsen, igen!) behöver genomföras först.Visa bilaga >>
När SFRO tog fram nya bygghandboken under 2005-2010 arbetade Transportstyrelsen samtidigt på nya regler för amatörbyggd och ombyggd bil. Av olika anledningar blev reglerna inte beslutade och det har också varit svårt att få besked om när de kommer. Därför har bygghandboken till viss del förklarat regler som inte gäller.Nu - 2018 - har SFRO insett att de nya reglerna inte kommer inom överskådlig tid. Därför har vi tagit fram detta utdrag, som beskriver de formella föreskrifterna för bil. Vi har också uppdaterat kapitlet om E85 eftersom tolkningarna där ändrats sedan bygghandboken skrevs.Det här utdraget ska läsas tillsammans med hela bygghandboken, eftersom boken ger mycket fler tips och råd om hur du gör för att bygga en bil som inte bara uppfyller kraven, utan också en bil som blir en riktigt bra bil.Tills vidare är utdraget tillgängligt utan kostnad för dig som byggare. Det kommer senare att infogas i en uppdaterad bygghandbok, men det sker lite senare eftersom en del andra ändringar (bland annat hos Transportstyrelsen, igen!) behöver genomföras först.
Nu kommer de andra omgången justeringarna i SFROs nya bygghandbok.De ändrade sidorna finns tillgängliga att ladda ned härifrån, i pdf-format. Du kan skriva ut dem och klistra in de rättade sidorna i din egen bygghandbok.Din röda bok är up do date om du använder dessa ändringar!
Nu kommer de första justeringarna i SFROs nya bygghandbok. Någon skiss har förtydligats, en del rekommendationer har beskrivits bättre och reglerna om chassinummer har ändrats (som vi tidigare berättat om på hemsidan).De ändrade sidorna finns tillgängliga att ladda ned härifrån, i pdf-format. Du kan skriva ut dem och klistra in de rättade sidorna i din egen bygghandbok.SFRO kommer att fortsätta att lägga ut justeringar på detta sätt. Om några år är det dags för nytryck av boken och då kommer alla ändringar att föras in. Då är det också dags för dig att köpa en ny bok - men tills vidare är din röda bok up do date om du använder dessa ändringar!
4 sfro Sveriges fordonsbyggares riksorganisation Inledning Av Gustaf Ulander När detta skrivs finns det inga specifika regler för fordon konverterade till eldrift, eller amatörbyggda elfordon. Bara konvertering till eldrift gör inte heller att fordonet klassas som ombyggt fordon och därför är det inte säkert att det alls blir en fråga för SFRO. Det beror på hur mycket som byggs om. Trots det har vi ansett att det är viktigt att lämna rekommendationer för vad man bör tänka på om man bygger ett elfordon. Om ditt fordon besiktas av SFRO (som ombyggt eller amatörbyggt fordon) så är det dessa rekommendationer som SFRO besiktningsmän kommer att följa och således blir detta kraven när du skall bygga. De är framtagna av en av Sveriges främsta elfordonsexperter, tillsammans med SFRO. Vi har också tittat på de regler som finns i Nya Zeeland för elkonvertering. Syftet med detta dokument är att ge råd om hur elfordon kan byggas, vad man ska tänka på och att ge underlag för enhetliga bedömningskriterier för elfordon. De riktlinjer och instruktioner som beskrivs gäller både för bedömning av fordon som konverterats till eldrift, och nybyggda fordon med eldrift. Med eldrift menas fordon som på något sätt kan drivas av en elmotor ensam, eller en elmotor i kombination med en förbränningsmotor (hybriddrift). Spänningsnivåerna för drivningen är normalt sett mellan 60 V och 1500 V likström (DC) eller mellan 30 V och 1000 V växelström (AC). Bränslecellsbilar behandlas inte i detta dokument. 4
6 sfro Sveriges fordonsbyggares riksorganisation El- och hybridfordon, vad är det? Av Lars Hoffman och Gustaf Ulander Till att börja med ska vi göra klart vad vi menar när vi säger elfordon eller hybridfordon, i denna bok. Skillnaden ligger inte bara i vilken typ av motor som finns, utan också i om det är flera motortyper som kombineras. Med elfordon menar vi ett fordon som har en elmaskin (elmotor) som drivkälla, och med batterier eller liknande som energilagring, och där detta är fordonets enda drivsystem Hybridfordon har mer än ett drivsystem, vanligast är en förbränningsmotor ihop med en elmaskin som kan leverera ett drivande moment för framdrift av fordonet. Idag finns tre huvudalternativ: Seriehybrid, t.ex GM Volt eller Opel Ampera Parallellhybrid, t.ex Honda Civic Power split-hybrid, t.ex. Toyota Prius En seriehybrid är ett fordon där förbränningsmotorn driver en generator, elenergin ifrån generatorn driver i sin tur en elmaskin. Kablaget mellan dessa kan ses som en elektrisk kardan En parallellhybrid är ett fordon där man använder förbränningsmotorn parallellt med en elmaskin, elmaskinen har till uppgift att ge momenttillskott vid de tillfällen då förbränningsmotorn inte kan eller har svårt att ge moment, t.ex. vid låga varv. Elmaskinen kan gå i såväl motordrift (acceleration) som generatordrift (inbromsning). En power split-hybrid har en förbränningsmotor som samarbetar med två elmaskiner. Dessa två elmaskiner är sammankopplade på ett sinnrikt sätt. Tänk dig en differential där vi har inkommande kardan, vänster drivhjul och höger drivhjul. Låt nu förbränningsmotorn vara kopplad till vänster drivhjul, en elmaskin (generatorn) kopplad till kardanen samt höger drivhjul är kopplad till utgående axel ihop (parallellt) med den andra elmaskinen. En fördel med power split-hybrid är att man kan använda en mindre och mer effektiv förbränningsmotor.. Systemexempel 6
8 sfro Sveriges fordonsbyggares riksorganisation Säkerhetssystem Av Lars Hoffman och Gustaf Ulander Säkerheten är mycket viktig i ett elfordon. Den stora mängden energi som finns lagrad gör att spänningsförande delar kan vara livsfarliga vid direkt beröring och en kortslutning medför stor brandrisk. Alla typer av elfordon har någon typ av frånskiljare där man kan få ett öppet brytställe för att t.ex. göra service. De serieproducerade fordonen har dessutom en systemfunktion som möjliggör att huvudkontaktorerna öppnar om t.ex. en krocksensor skulle påverkas. Hybridelsystemet är ett flytande system som med andra ord inte har eller ska ha någon galvanisk kontakt med chassiet. Alla serieproducerade hybridfordon och elfordon har idag möjlighet att manuellt koppla ifrån batteriet, antingen med en servicebrytare eller med en handske/kontakt don. Vid en olycka ska man normalt inte behöva manövrera dessa. En battery management unit (BMU) ska finnas om man har litiumbatterier eller Nickel-metallhydrid (NiMH). Det är ett övervakningssystem som håller koll på att ingen enskild cell överladdas, eller överbelastas. Ett nödstopp som bryter kretsen till energilagringen bör också finnas, det är speciellt viktigt under byggtiden. Men man ska också minnas att om man använder nödstoppet när fordonet är i drift, så kan styrelektroniken skadas. Kondensatorer håller kvar spänning I kraftelektroniken finns en kondensatorbank. Det betyder att även om man kopplar ifrån spänningskällan (batterierna), så har kondensatorerna lagrat spänning som kan vara skadlig! Kraftelektroniken ska vara byggd på så sätt att kondensatorerna laddas ur av sig själva (passivt), på högst 5 minuter. Om möjligt är det en fördel om systemet har en aktiv urladdning som av sig själv sänker spänningen inom två sekunder. Med ladda ur menas att få ned spänningen under 60V DC, då anses den inte längre skadlig. 8
10 sfro Sveriges fordonsbyggares riksorganisation Icke laddningsbara celler Teoretiskt Verkligt batteri Batterityp Anod Katod Elektrolyt Cellreaktion V Ah/kg Wh/kg Wh/kg Wh/L Alkalisk MnO 2 Zn MnO 2 Alkalisk Li + 2MnO 2 -> 1, vattenlösning 1,5ZnO + Mn O 2 3 Li + MnO 2 -> MnO 2 (Li+) Pb + PbO 2 +2H 2 SO 4 -> 2PbSO 4 + 2H 2 O 3, , Laddningsbara celler Li/MnO 2 Li MnO 2 Vattenfri saltlösning Bly/syra Pb PbO 2 Sur vattenlösning Nickel-metallhydrid (NiMH) MH Ni-oxid Alkalisk vattenlösning Litium-jon Li x C 6 Li (1-x) MO 2 Vattenfri saltlösning ZEBRA Na NiCl 2 Saltsmälta och ledande keram MH + NiOO -> 1, M + Ni(OH) 2 Li x C 6 + Li (1-x) MO 2 -> LiMO 2 + C 6 4, Na + NiCl 2 -> 2, NaCl + Ni Exempel på olika celltyper och dess kemi Säkerhet Oavsett vilken celltyp som är inblandad i en olycka skall största försiktighet iakttas om celler läcker flytande elektrolyt eller gasar. Elektrolyten kan vara frätande, bly/syra innehåller flytande koncentrerad svavelsyra, nickelmetallhydridceller (NiMh) innehåller en starkt basisk lösning av kaliumhydroxid och litiumceller innehåller i vanliga fall en typ av polykarbonater samt salter, dessa celler kan också avge vätefluorider vid gasning. Nästan alltid kan man förutsätta att dessa gaser är brännbara och giftiga. olika risker för energilagringen Vätske-elektrolyter (organiska lösningsmedel): brandfarliga instabila kemiskt vid höga potentialer läckage Överladdning: salter instabila elektrokemiskt ytterligare sidoreaktioner Överhettning: vad produceras? gaser -> ökar trycket i cellen organiska fosforföreningar -> giftiga gaser 10 2b1af7f3a8